کتابهای نوشته شده علیه وهابیان

لیست کتابهاایی که شیعه در نقد وهابیت نوشته اند . کتابهایی که اهل سنت بر علیه وهابیان نوشته اند را در مطالب قبلییم بخوانید

1 - آئين وهابيت: جعفر سبحاني: دارالقرآن الکريم - قم
نويسنده محقق هدف کتاب را اين گونه بيان مي‏کند:
ما در اين رساله، کليات مسائل مورد اختلاف وهابيان با سائر طوائف اسلامي را عنوان کرده و از طريق کتاب و سنت، نظريه اسلام را روشن ساخته‏ايم.

[ صفحه 60]

کتاب از يک پيشگفتار و 19 فصل تشکيل شده است.
کتاب در 356 صفحه به قطع وزيري است.
2 - آيات البينات في قمع البدع و الضلات [1] ، شيخ محمد حسين کاشف الغطا بن حسين (م 1373 ق) چاپ نجف 1345 ه
3 - الاصوال الاربعة في ترديد الوهابيه: خواجه محمد حسن جان صاحب هندي مجددي تاريخ تاليف 1336.
4 - اظهار العقوق ممن منع التوسل بالنبي و الولي الصدوق. شيخ مشرفي مالکي جزائري
5 - ازهاق الباطل في رد شبه الفرقة الوهابيه: آقا ميرزا محمد بن عبدالوهاب بن داود همداني.
6 - الانتصار للاولياء الابرار: طاهر سنبل حنفي
7 - الاقوال المرضيه: محمد عطاء الله بن ابراهيم بن ياسين الکسم [2]  از فقهاي حنفيه است.
8 - الاوراق البغداديه: شيخ ابراهيم راوي (رئيس طريقه رفاعيه)
9 - البراهين الساطعة: شيخ سلامة العزامي (م 1379 ه)
10 - البراهين الجليه في رفع تشکيکات الوهابيه [3] : سيد محمد حسن قزويني حائري بن محمد باقر، چاپ مطبوعات النجاح در سال 1346 ه نوشته شده
اين کتاب تحت عناوين زير به فارسي برگردانده شده است:
الف - فرقه وهابي و پاسخ به شبهات آنها با مقدمه و ترجمه از علي دواني چاپ از وزارت ارشاد اسلامي، ترجمه بخش دوم کتاب فوق است در 240 صفحه
ب - نقدي بر انديشه وهابي‏ها ترجمه از حسن طارمي، چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 175 صفحه
11 - بحوث مع اهل السنة و السلفية: مهدي حسيني روحاني، المکتبه

[ صفحه 61]

الاسلاميه تاريخ تاليف 1398 ه، 288 صفحه
استاد روحاني همچنين رساله‏هاي مختصري در اطراف همين موضوع دارد که يکي از آنها رساله کوچکي است تحت عنوان فرقه السلفيه که در مجله نور علم چاپ شده و همين رساله در کنفرانس علوم انساني ژاپن به عربي و انگليسي چاپ و منتشر شده است.
اين کتاب عموما در مسائل مورد اختلاف بين شيعه و اهل سنت است و از آنجا که فرقه سلفيه سمبل مطالب اهل سنت را دارند طرف حجت و مخاصمه بالخصوص آنانند و اما عقايد سائر اهل سنت تعديلي از عقايد اهل سنت اوليه که سلفيه (وهابيه) پيرو آنان‏اند مي‏باشد.
12 - البصائر لمنکري التوسل باهل المقابر: شيخ حمدالله داجوي هندي چاپ مکتبه اشيق استانبول.
اين کتاب رد بر کتاب ملا طاهر بنجيري (بنحشيري) مرداني پاکستاني رهبر فرقه وهابيه در کشور هند است که آن را «البصائر للمتوسلين بالمقابر» ناميده و در آن از منطق شرع خارج شده است و متوسلين را مشرک دانسته و اتهاماتي را بر آنان وارد کرده است.
13 - البراءة من الاختلاق في الرد علي اهل الشقاق و النفاق في الرد علي الفرقه الوهابيه الضاله: شيخ علي زين‏العابدين سوداني.
اين نويسنده با مناظراتي که با بزرگان وهابيت در تلويزيون جمهوري سودان داشت فتنه آنان را خاموش کرد.
14 - براءة الشيعة من مفتريات الوهابيه: محمد احمد حامد سوداني.
15 - تحريص الانبياء علي الاستغاثه بالانبياء و اولاولياء: عبدالله بن ابراهيم ميرغني (ساکن طائف)
16 - تجريد سيف الجهاد لمدعي الاجتهاد: عبدالله بن عبداللطيف شافعي استاد ابن عبدالوهاب است.
17 - تاريخ وهابيه ملاعبدالرسول مدني کاشاني (1366 ه) [4] .
18 - توسل به ارواح مقدسه: جعفر سبحاني

[ صفحه 62]

اين رساله، مربوط به مسائل توسل به ارواح مقدسه است که وهابيان در آن مورد بيش از همه گرد و خاک مي‏کنند.
19 - تبرک الصحابة به آثار رسول الله (ص) محمد ظاهر الکردي المکي
نويسنده از علماي اهل سنت ساکن مکه و کتاب فوق که يکي از مولفات بسيار اوست در 1374 ه ق در مکه مکرمه تاليف و در 1385 براي نخستين بار چاپ شده و در 1394 تجديد چاپ شده است اين کتاب را آقاي حيدر انصاري نجف آبادي در سال 1396 ه ق به فارسي ترجمه و تحت عنوان «تبرک الصحابة» و در قطع جيبي در 217 صفحه به چاپ رسانده است در ضمن ترجمه مقاله‏اي تحت عنوان (مشرک و موحد) از مترجم محترم چاپ شده است.
مولف در مقدمه کتاب گويد: در اين رساله بسياري از احاديث صحيح و آيات قرآن مجيد را درباره تبرک جستن صحابه به آثار پيامبر (ص) را گرد آوري کرد و اين احاديث و آيات نشانه و اشاره‏اي است به عظمت فضيلت و آوازه شهرت و پايه عظمت آن بزرگوار و چرا چنين نباشد کسي که خدايش بر جهانيان برتري داد و منصب نبوت و رسالت را بدو ختم کرد و در روز رستاخيز (مقام محمود) را ويژه‏ي او گردانيد و به احترام او امت وي را بر امتهاي گذشته برتري داد.
20 - التبرک: علي احمدي ميانجي موسسة البعثه - تهران.
اين کتاب همان طور که از عنوان آن معلوم است محور و موضوع اصلي خود را پيرامون حکم تبرک جستن صحابه و تابعين به آثار پيامبر (ص) و صلحاء اختصاص داده است.
نويسنده محقق کتاب، جواز تبرک را با ذکر نمونه‏هاي فراواني از قبيل تبرک جستن از قطرات مبارک دستان پيامبر (ص) در حال وضوء با استناد به منابع اهل سنت به کرسي اثبات نشانده است نيز در اين اثر با استناد به روايات، آداب زيارت مرقد پيامبر (ص) و تبرک جستن از خاک مقدس قبر او مورد بررسي واقع شده است، به علاوه مسائلي از قبيل بوسه زدن بر دست علماء و والدين و استادان و حکم شرعي آن به اجمال مورد بحث واقع شده است.
در اين نوشته ثابت شده که تبرک جستن به آثار رسول خدا بخلاف ادعاي بي‏اساس وهابي‏ها نه تنها شرک نيست بلکه نشانه ايمان و يقين نيز هست.

[ صفحه 63]

اين کتاب به دنبال موضع ناصحيح وهابي‏ها و مشاهده کتاب ارزشمند «تبرک الصحابه» به آثار الرسول (ص) محمد طاهر کردي از علماء مکه تاليف شده است و به طوري که از نويسنده متتبع و محقق کتاب شنيدم پس از چاپ کتاب به نمونه‏هاي فراوان ديگري دست يافته‏اند که خود يک جلد کتاب خواهد شد.
21 - توسل از ديدگاه عقل و قرآن و حديث: سيد محمد ضياء آبادي
سال نشر بهار 1362، ناشر موسسه اهل البيت، بنياد بعثت 280 صفحه
22 - تنبيه الغافلين: شيخ عبدالحسين مخزومي قرشي عامل خيامي (م 1371) [5] .
23 - التوسل بالنبي و الصالحين: ابن‏حامد بن مرزوق و به ضميمه آن التوسل نوشته محمد عبدالقيوم القادري الهزاوي 336 صفحه
24 - تهکم المقلدين بمن ادعي تجديد الدين: محمد بن عبدالرحمن بن عفالق حنبلي
25 - جلال الحق في کشف احوال اشرار الخلق: شيخ ابراهيم حلمي قادري اسکندري
26 - الحق المبين في الرد علي الوهابيين: شيخ احمد سعيد سرهندي نقشبندي [6] .
27 و 28 - دعوي الهدي الي الورع في افعال و الفتوي: شيخ محمد جواد بلاغي نجفي بن حسن (م 1352) چاپ نجف 1344 ق [7]  و نيز انوار الهدي چاپ نجف در سال 1340 ق از همين مولف
29 - دليل واقعي در جواب وهابي: سيد حسين بن نصرالله بن صادق حسيني موسوي عرب باغي (م 1361) تبريز چاپ سنگي [8] .

[ صفحه 67]

30 - الدرر السنية في الرد علي الوهابية: احمد زيني دحلان مکي [9] .
31 - دعوة الحق: ميرزا هادي حسيني خراساني بجستاني (م 1368) [10] .
32 - رد شبهات وهابي‏ها: شيخ عيسي اهري [11] .
33 - الرسالة الردية علي طائفه الوهابيه: محمد عطاء الله رومي بن محمد شرف بن ابي‏اسحاق نويسنده فقيه و متکلم است.
34 - رساله‏اي در رد شبهات وهابيه: سيد صدرالدين صدر بن سيد اسماعيل (م 1373)
نويسنده هنگامي که وهابيها قبور متبرکه ائمه بقيع را خراب کردند اشعار زيبائي سرود از جمله:

لعمري ان ناحية البقيع++
يشيب لهولها فود الرضيع‏

و سوف تکون فاتحة الرزايا++
اذا لم نصح من هذا الهجوع‏

اما من مسلم لله يرعي++
حقوق نبيه الهادي الشفيع [12] .

35 - رسالة في الرد علي الوهابية: سيد حسن صدر بن هادي (م 1354) [13] .

[ صفحه 68]

36 - رساله رد بروهابيت: شيخ محمد صفائي حائري قمي
37 - السجود علي الارض: استاد شيخ علي احمدي ميانجي موسسه در راه حق قم.
38 - سعادة الدارين في الرد علي الفرقتين الوهابيه و مقلدة الظاهرية: شيخ ابراهيم سمنودي منصوري.
39 - السيف الهندي في ابانه طريقة الشيخ النجدي ابن عبدالوهاب: عيسي بن محمد صنعاني يمني [14] .
40 - السيوف الصقال في اعناق من انکر علي الاولياء بعد الانتقال از علماي بيت المقدس است.
41 - السيف الباتر لعنق المنکر عفي الاکابر: سيد علوي بن احمد حداد
42 - شيعه چه مي‏گويد: حاج سراج انصاري
رد بر انکار کسروي است که در کتاب شيعيگري و... به انتشار افکار منحط وهابيها سعي داشت.
43 - صواعق محرقه في علائم الظهور و رد الوهابيه في تخريب البقاع المتبرکه: شيخ ابوالحسن بن محمد دولت آبادي مرندي نجفي (م 1352)
کتاب فارسي است در تهران در 1334 ش به چاپ رسيده، سنگي، حاج عبدالرحيم.
44 - الصواعق الالهية في الرد علي الوهابية: شيخ سليمان بن عبدالوهاب نجدي.
اين کتاب نخستين ردي است که از طرف علماي اهل سنت بر عقايد محمد بن عبدالوهاب نوشته شده.
نويسنده در اين کتاب «صفحه 4 «برادرش (رئيس فرقه وهابيت) را به جهالت و گمراهي متصف ساخته و مي‏گويد امروز مردم گرفتار کسي (برادرش محمد بن عبدالوهاب) شده‏اند که خود را در علوم قرآن و حديث وارد مي‏داند و از مخالفين خود هيچ هراسي ندارد اگر به او پيشنهاد شود که افکارش را به اهل علم عرضه کند که هرگز گوش فرا نمي‏دهد و بر مردم لازم مي‏داند که طبق عقايد

[ صفحه 69]

او رفتار کنند مخالفين خود را کافر مي‏داند در صورتي که به خدا سوگند يک شرط بلکه يک دهم شرط اجتهاد هم در او تحقق نيافته است ولي در عين حال سخنان او براي بسياري از مردم جاهل و نادان پسنديده آمده است و با اينکه تمام ملت مسلمان يکصدا بر ضد او هم آواز شده‏اند به صداي آنها توجه نمي‏شود و همه را کافر و نادان قلمداد مي‏کنند خدايا اين مرد گمراه را هدايت کن و به راه راست برگردان وي کتاب ديگري هم بر عليه وهابيها نوشته است.
45 - صالح الاخوان في الرد علي من قال علي المسلمين بالشرک و الکفران داود بن سليمان بغدادي (م 1299 ه)
46 - الصواعق و الرعود: عفيف الدين عبدالله بن داود حنبلي
بر اين کتاب علماء بصره و بغداد و حلب و احساء و... تقاريظي نگاشته‏اند که تاييدي است از آنان نسبت به محتويات کتاب و اين کتاب را محمد بن بشير، قاضي راس الخيمه تلخيص کرده است.
47 - الصارم الهندي في عنق نجدي: شيخ عطاء مکي.
48 - ضياء الصدور لمنکر التوسل باهل القبور ظاهرشاه سيان ابن عبدالعظيم سيان مديني.
49 - علماء المسلمين و الوهابيون، حسين حلمي بن سعيد استانبولي [15] .
50 - غفلة الوهابية عن الحقائق الدينية سيد مهدي قزويني کاظمي [16] .
51 - غوث العباد ببيان الرشاد: شيخ مصطفي حمامي مصري [17] .
52 فضل الخطاب في الرد علي محمد بن عبدالوهاب
از شيخ سليمان بن عبدالوهاب نجدي برادر محمد بن عبدالوهاب رئيس وهابيان (که فرد باسواد بوده و در شهر حريمله سمت قضاوت داشته است)
53 - فصل الخطاب في رد ضلالات ابن عبدالوهاب يمني رئيس الوهابيه احمد بن علي بصري مشهور به قباني [18] .

[ صفحه 70]

54 - الفجر الصادق في الرد علي منکري التوسل و الکرامات و الخوارق مطبعة الواعظ مصر.
شيخ جميل صدقي زهاوي: در مطبعة الواعظ چاپ و در استانبول در سال 1986 م افست شده است [19] .
55 - فتنة الوهابية: توسط حسين حلمي بن سعيد استانبولي، افست شده است (24 صفحه)
56 - فتنه الوهابيه تاليف: سيد احمد قزويني دحلان مفتي مکه توسط دکتر همايون همتي به فارسي ترجمه و تحت عنوان «فتنة وهابيت» توسط مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي در تابستان 1367 در 59 صفحه به چاپ رسيده است
57 - کشف الارتياب في اتباع محمد بن عبدالوهاب: سيد محسن امين عاملي
در اين کتاب گرانسنگ افکار وهابيها به صورت علمي مورد مناقشه قرار گرفته و عقايد آنان بر اساس قرآن و سنت بررسي شده است و در سال 1962 ميلادي توسط فرزند دانشمند مولف تجديد چاپ شده و فصلهاي تازه و پاورقي‏هاي مفيد و با ثمري بر آن افزوده شده است اين کتاب توسط نويسندگان زير به فارسي ترجمه شده است:
الف - تاريخچه نقد و بررسي وهابيها ترجمه و نگارش توسط سيد ابراهيم سيد علوي انتشارات اميرکبير (530 صفحه) چاپ اول 1357 چاپ دوم 1365 و چاپ سوم 1367
ب - تهراني
ج - فراسوي پرده‏ها: ترجمه و تلخيص سيد حسن افتخار زاده، جيبي، شميز 368 چاپ انتشارات بنياد بعثت.
چاپ کتاب کشف الارتياب موجب شد که وهابيها رفتار خشونت آميز خود را نسبت به شيعيان احساء و قطيف تعديل کنند.
58 - کشف اسرار حضرت امام خميني دام ظله
رد بر اسرار هزار ساله حکمي زاده که مروج عقايد وهابيها در ايران بود.