فتاوای خشکل وهابیا(2)بخون حالشو ببر

فتوای ازدواج مجاهدین با دختران کوچک

طی چند ماه اخیر چندین خبر در مورد ازدواج اجباری دختران کوچک و کم سن و سال با مردان بزرگ و پیر در برخی کشورهای عربی مانند عراق، عربستان، یمن، اردن، مصر و مراکش شنیده شده است.

به گزارش شیعه آنلاین، در بیشتر اینگونه ازدواج ها نیاز مادی پدر دختر و فقر شدید خانواده وی موجب شده که او را به ازدواج مردی ثروتمند در آورند که دهها سال از او بزرگ تر و حتی گاهی بسیار پیر است.
برای نمونه "ک. حسین" شهروند عراقی 65 ساله ای که بیش از سی سال است در هلند زندگی می کند. او اکنون کار نمی کند و خرج خود را از طریق حقوق بازنشستگی بیمه تأمین اجتماعی بدست می آورد. او از نظر مالی وضعیت ایده‌آلی ندارد بلکه نسبت به وضعیت معیشتی عراق و فقر حاکم در این کشور، فردی ثروتمند به نظر می رسد.
او اکنون بدون اطلاع همسرش به عراق سفر کرده تا با دختر کم سن و سالی ازدواج کند. او می گوید: من تنها عراقی نیستم که چنین کاری می کنم. بسیاری دیگر از افراد نیز کار مشابه مرا می کنند. دوست خود من 55 سال سن دارد با دختر 18 ساله ای ازدواج کرد و او را با خود به بلژیک برد.
طی سال‌های اخیر که آمریکا عراق را به اشغال خود درآورده، گروه‌های مسلحی که خود را مجاهد می نامند، خانواده های عراقی را وادار و قانع می کردند که دختران کم سن و سال خود را به ازدواج آنان در آورند. این افراد به اصطلاح مجاهد، این خانواده های عراقی را با استفاده از فتواهایی که توسط شیوخ صادر شده بود، فریب می دادند. بیشتر جنگجویان این گروه‌های مسلح از کشورهای اردن، افغانستان، یمن، عربستان، الجزایر، مراکش و غیره بودند که برای مبارزه علیه اشغالگران به عراق آمده اند. اینگونه ازدواجها توسط مجاهدین بیشتر در شهرهایی مانند فلوجه و دیالی صورت می گیرد.
در همین راستا شیخ "کامل الجبوری" از شیوخ عشایر عراقی سرشناس در شهر فلوجه در این باره می گوید: خانواده های عراقی از سوی این افراد که خود را مجاهد می نامیدند تهدید می شدند و به اجبار با دخترانشان ازدواج می کردند.
وی در ادامه می افزاید: آنان حتی ائمه مساجد فلوجه، بعقوبه و برخی دیگر مناطق را فریب داده بودند که فتواهایی صادر کنند و بر اساس آن اهالی این مناطق را به این کار دعوت و آنرا فریضه ای دینی معرفی کنند که ثواب زیادی هم در پی خواهد داشت.
شایان ذکر است شاید بتوان گفت دردناکترین داستان از این نوع چندی پیش در مصر رخ داد به طوریکه مردی 92 ساله قصد داشت دختری را که 75 سال از او کوچکتر است را به ازدواج خود در آورد، اما وزارت دادگستری این کشور اجازه چنین کاری را ندارد زیرا قانونی در مصر وجود دارد که بر اساس آن ازدواج با تفاوت سنی بالای 25 سال ممنوع است.
شایان ذکر است این مرد 92 ساله مصری نبود بلکه از دیگر کشورهای عربی بوده که برای چنین ازدواجی به مصر سفر کرد.
ناگفته نماند به رغم وجود چنین قانونی اما ممنوعیت مطلق برای چنین کاری وجود ندارد زیرا در ادامه این قانون آمده: در صورتیکه مرد ملکی به قیمت 7.5 هزار دلار را به نام دختر کند، می تواند او را به ازدواج خود در آورد، با هر فاصله سنی که باشد.
از بیشترین کشورهای عربی که ازدواج دختران در سنین کوچک در آن صورت می گیرد یمن است. به طوریکه بررسی های انجام شده توسط گروهی از اساتید دانشگاه صنعاء نشان می دهد 52% از دختران یمنی ازدواج کرده طی دو سال گذشته، کمتر از 15 سال سن داشته اند. این آمار نزد پسران 7% است.
غم انگیز ترین حادثه ای که در یمن طی چند ماه گذشته رخ داد، ازدواج "نجود محمدعلی" دخترک 8 ساله با مردی 30 ساله بود. البته دادگاه دو ماه پس از ازدواج، به دلیل به سن بلوغ نرسیدن این دخترک بیچاره، دستور طلاق وی را صادر کرد و در مقابل به خانواده دخترک دستور داد که باید به همسر دختر 250 دلار غرامت پرداخت کند.
گفتنی است این طلاق پس از آن صورت گرفت که دخترک قربانی با کمک اطرافیان خود از پدر و همسر سابقش نزد دادگاه خانواده شکایت کرد
فتوای تحریم فروش سگ و گربه در عربستان
مفتیان وهابی عربستان سعودی در جدیدترین فتوای خود فروش سگ و گربه در این کشور را حرام اعلام کردند.

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از مهر، مسئولان شورای امر به معروف و نهی از منکر ریاض در عربستان اعلام کردند که فتوای دینی شورای علمای بزرگ مسلمان به عنوان عالی‌ترین مرجع دینی این کشور را در خصوص ممنوعیت فروش سگ و گربه و حمل کردن آنها در خیابان و اماکن عمومی از چهارشنبه اجرا می‌کنند
جديدترين فتواي وهابيت در الجزاير؛پرداخت نقدي زكات فطريه حرام است!
بر اساس جديدترين فتواي صادر شده توسط افراطگرايان و وهابيون الجزاير، پرداخت زكات فطريه به صورت نقدي حرام اعلام شده است.

به گزارش شيعه آنلاين، اين فتوا در حالي صادر شد كه تنها چند روز پيش وزارت اوقاف اسلامي الجزاير زكات فطريه هر شهروند الجزايري را براي يك سال 80 دينار الجزايري اعلام كرده بود.

در فتواي جديد شيوخ وهابي الجزاير آمده كه پرداخت فطريه تنها به صورت عدس، آرد و غيره جايز و حلال است و در صورت پرداخت نقدي حرام مي‌شود.

شهروندان اين كشور پس از صادر شدن اين فتوا تعجب خود را اعلام كرده و گفتند: پرداخت نقدي با اينكه گران تر از پرداخت مواد غذايي مانند عدس، آرد و غيره مي‌شود، اما هزار برابر آسان‌تر است.

هر كليو عدس در الجزاير صد دينار و آرد صدو بيست دينار است در حاليكه زكات نقدي حداقل پانصد دينار خواهد شد.

در همين راستا روزنامه لوريون چاپ الجزاير نوشت: شهروندان معتقدند هدف از صدور چنين فتوايي تشويش اذهان عمومي در پرداخت فطريه است.

از سوي ديگر شيخ جليل أبوإسحاق از چهره هاي ديني سرشناس و غيروهابي الجزاير گفت: سلف صالح و گذشتگان از جمله علي بن أبي طالب، براء بن عازب، جابر بن سمرة، جرير بن عمر، عدي بن حاتم، مغيرة بن شعبه و ديگر صحابه نيز به جاي زكات فطريه مبلغ آن را پرداخت مي كردند.

شايان ذكر است اين اولين باري نيست كه شيوخ و چهره هاي ديني وهابيت در الجزاير و ديگر كشورهاي اسلامي چنين فتواهاي تعجب برانگيزي از خود صادر مي‌كنند كه بي‌شك موجب بد شدن چهره دين در جهان مي‌شود
فتوای جنجالی "قرضاوی" درباره نوشيدن مشروبات الكلی
فتواي "يوسف قرضاوي" مبني بر مجاز بودن نوشيدن مشروبات حاوي مقدار اندكي الكل بحث هايي را در قطر موجب شد و برخي آن را جنجال برانگيز دانستند‏.‏

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از جهان، "عبداللطيف آل محمود" سردبير روزنامه الشرق چاپ قطر در سرمقاله شماره روز پنجشنبه آن نوشت‏:‏ اين فتوا موجب بروز بحث و جدل در بين محافل مردمي شده است‏.‏

روزنامه العرب چاپ قطر نيز به نقل از "قرضاوي" نوشت‏:‏ نوشيدن مشروبات حاوي مقادير اندكي الكل كه از طريق تخمير طبيعي بدست آمده باشد، اشكالي ندارد‏.‏

"قرضاوي" گفته است‏:‏ وجود الكل به ميزان پنج در هزارم نوشيدني حرام نيست زيرا اين مقدار بسيار اندك است به ويژه اينكه الكل آن از تخمير طبيعي بدست آيد، بنابراين مشكلي در نوشيدن آن نمي بينم.‏

"آل محمود" در سرمقاله خود افزود‏:‏ ما و شيخ "قرضاوي" نيازي به اين فتوا نداشتيم و بي ترديد اين فتوا زمينه نوشيدن مشروباتي كه حاوي مقداراندكي الكل است فراهم مي كند و دليل كساني كه آن را مي نوشند نيز اين است كه ميزان الكل در قرآن و در سنت تعيين نشده است و اعلام مي دارند وقتي عالم و دانشمندي در موقعيت و جايگاه "قرضاوي" فتواي مجاز بودن آن را صادر كرده است چرا آن را ننوشيم؟

"آل محمود" افزود: به فرض اينكه الكل با تخمير طبيعي بدست آيد و به ميزان اندك باشد و موجب مستي نشود، عمليات تخمير مستمر است و متوقف نمي شود و اندازه گيري آن دشوار مي باشد بنابراين چه زماني مي توان خط قرمزي براي تحريم بودن ميزان آن تعيين كرد‏.
شيخ "قرضاوي" در اعلام موضع خود نسبت به انتقاداتي كه به وي وارد شده است گفت: اين انتقادات ناشي از عدم درك فتوا است و آنچه وي در اين باره گفته است پاسخ به درخواست توضيح در مورد نوشیدنی نيروزاي موجود در بازار است‏.‏

اين مبلغ قطري مصري الاصل گفت: مردم مي خواهند حكم شرعي در مورد مشروبات نيروزاي موجود در بازار را بدانند بنابراين هنگامي كه از من در اين مورد سوال كردند چاره اي جز توضيح اين موضوع براي مسلمانان نداشتم تا آنان خود را به ناحق در تنگنا و سختي قرار ندهند‏.‏

"قرضاوي" در ادامه افزود: نمي دانم اين فتوا چرا اينقدر جنجال برانگيز شده است‏.‏
از سوي ديگر "عبدالحميد الانصاري" مدير سابق دانشكده شريعت و اصول الدين قطر با تاييد فتواي شيخ "قرضاوي" گفت: از نظر مضمون فتوا و هدف توضيح و و روشنگري براي مردم با ايشان موافق هستم.‏

"قرضاوي" رياست اتحاديه جهاني علماي مسلمان را برعهده دارد‏.‏

هیچ نظری موجود نیست: