اقتدار روز افزون یاران الحوثی و نگرانی های منطقه ای و بین المللی


روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۸۸ شهر منبه واقع در منتهی الیه شمال غربی استان صعده و مجاور عربستان سقوط کرد و کنترل کامل این منطقه بدست یاران الحوثی افتاد. بدین ترتیب، نوار مرزی یمن و عربستان در استان صعده شامل دو گذرگاه بین المللی در شمال استان (نجران و علب) و همچنین مناطق منبه، رازح و الملاحیط (در غرب استان) تحت سیطره یاران الحوثی قرار گرفته است.
درگیری در مناطق حرف سفیان و الملاحیط (ورودی های استان صعده از جنوب و غرب) همچنان ادامه دارد و تلاشهای ارتش برای شکست مقاومت یاران الحوثی تاکنون بی نتیجه مانده است. نیروهای ویژه ارتش یمن از جمله تیپ العمالقه و یگانهای زرهی با پشتیبانی توپخانه و بمبارانهای هوایی در هفته های گذشته، پاتکهای سنگینی علیه مواضع شیعیان انجام داده اند ولی همگی شکست خورده است.
ارتش برای جبران ناکامی های خود در زمین، چاره ای جز بمباران هوایی مناطق مسکونی ندارد. با این حال در هفته گذشته، دو فروند جنگده ارتش یمن (میگ ۲۹ و سوخو) توسط یاران الحوثی هدف قرار گرفته و سقوط کردند. فیلم سقوط جنگنده ها در اینترنت منتشر شده است.
پایداری یاران الحوثی و استمرار انتفاضه در جنوب، محافل قدرت در منطقه و جهان را شدیدا نگران کرده است. در روزهای گذشته یک هیئت نظامی از آمریکا، یک هئت امنیتی از مصر و همچنین عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب وارد صنعاء شده اند. این سفرها علامتی است از ناتوانی حاکمان صنعاء در جنگ صعده و مدیریت کشور یمن. نگرانی های غرب برای آنست که مبادا قدرت در یمن بدست سلفی ها و القاعده بیفتد. نگرانی های اعراب و سعودی ها برای قدرت گرفتن دوباره شیعیان زیدی است. اقدام طبیعی غرب و اعراب برای غلبه بر این دو نگرانی: حفظ حکومت فعلی یمن است. رئیس زیرک نیز این نگرانی ها را به خوبی درک می کند و تا توانسته از کشورهای منطقه و جهان، اخاذی کرده و باجهای کلان گرفته است.
وقتی راه حلهای نظامی برای سرکوب شیعیان در صعده و مردم جنوب، بی فایده باشد احتمالا حکومت صنعاء تحت فشارهای منطقه ای و بین المللی مجبور خواهد شد امتیازهایی به مخالفان بدهد تا نگرانی آنها نیز کاهش یابد. شاید نتیجه سفر عمرو موسی به صنعاء آرامش در جنوب باشد. امتیاز به جنوبی ها اگر انتفاضه آنان را ساکت کند ولی امتیاز به شیعیان زیدی، نتیجه ای جز تقویت و رشد آنان نخواهد داشت که این با منافع حزب حاکم، سعودی ها و سلفی ها در تضادی آشکار است. از طرف دیگر ارتش یمن، توان لازم برای مقابله با شیعیان در صعده را نداشته، لذا به نظر می رسد تقویت ارتش با کمک قبایل و سرمایه سعودی ها، تنها راه حل پیش روی صنعاء باشد که برای دولت یمن بدون هزینه نیست و باید در مقابل این کمکها به سعودی و هم پیمانانش در یمن یعنی برادران الاحمر امتیاز بدهد. اما قدرت گرفتن عربستان و سلفی ها در یمن در راستای منافع غرب نیست. این تضاد منافع، موجب شده بحران صعده همچنان ادامه داشته باشد.
+ نوشته شده در چهارشنبه 15 مهر1388ساعت 20:27 توسط محمود پيربداغي

هیچ نظری موجود نیست: